Witamina D i jej rola w organizmie

Witamina D odpowiada za właściwy poziom wapnia we krwi. Jest potrzebna do prawidłowego wzrostu kości, skurcz mięśni i zachowania ogólnego stanu zdrowia.

Jakie są źródła witaminy D?

Promieniowanie słoneczne jest niezbędne do jej endogennej produkcji, a z drugiej strony, stanowi główną przyczynę raka skóry. Tymczasem, kalcyferol z pożywienia dostarczany jest w niewielkiej ilości (około 5–10% zapotrzebowania). Naturalnym źródłem witaminy D są ryby, jaja, margaryna i niektóre rodzaje mleka. Jej poziomy w organizmie zmieniają się w zależności od pory roku: w okresie wiosenno-letnim, większość ludzi wytwarza wystarczającą ilość witaminy D z uwagi na wysoką dostępność promieniowania UV związaną z długością dnia i dużym nasłonecznieniem. W celu uzyskania optymalnego poziomu witaminy D, wystarczy zaledwie kilkanaście minut ekspozycji na słońce w godzinach porannych lub popołudniowych. Ciało może wchłonąć tylko ograniczoną ilość witaminy D na raz, dlatego spędzanie dodatkowego czasu na słońcu nie zwiększa jej stężenie, lecz niesie ze sobą ryzyko raka skóry. W okresie jesienno-zimowym, ze względu na krótszy dzień i małą liczbę słonecznych dni, zalecana jest suplementacja witaminy D.

Dlaczego witamina D jest tak ważna?

Prawie każda tkanka i komórka w naszym ciele posiada receptor witaminy D. Bez wystarczającej ilości aktywowanej witaminy D w organizmie, wapń z diety nie może zostać wchłonięty. Wapń jest niezbędny do przekazywania sygnałów między komórkami mózgu, rozwoju kości i powstawania zębów. Niedostateczny poziom kalcyferolu związany jest także z:

  • spadkiem odporności,
  • podwyższonym ryzykiem rozwoju nowotworów,
  • zwiększoną utratą masy i siły mięśniowej wraz z wiekiem,
  • podwyższonym ciśnieniem krwi,
  • rozwojem zaburzeń neurologicznych,
  • rozwojem cukrzycy.

Badania wykazały, że witamina D może odgrywać ważną rolę w regulowaniu nastroju i zapobieganiu depresji. Naukowcy odkryli, że osoby z depresją, które otrzymywały witaminę D w postaci suplementu, zauważyły poprawę samopoczucia.

 

Read Previous

Jak dbać o zęby – higiena jamy ustnej dziecka

Read Next

Jak schudnąć bez efektu jojo?